Nieuws
toekomst luchtruim deltavliegen


Heleen schreef me iets wat ons allen aangaat en waar we allen op moeten reageren:

Dag allen,

Deltapiloten weten als het goed is al van de aanstaande herziening van het luchtruim. De overheid gaat het luchtruim boven Nederland opnieuw indelen met meer ruimte voor commerciële luchtvaart en defensie, en minder ruimte voor 'General Aviation', waar wij als luchtsport onder vallen. We kunnen nu nog van ons laten horen, in de hoop dat er in de plannen wat meer rekening met ons gehouden wordt.

Er is een eerste plan voor de aanstaande herindeling, waarbij ook de KNVvL betrokken was om input te geven namens de luchtsporten, waaronder deltavliegen. Het plan is nog niet erg concreet, maar de luchtsporten komen er nu al wat bekaaid van af. En zoals gebruikelijk bij dit soort plannen: we kunnen van ons laten horen, maar als we dat niet al in de eerste fase doen, hebben we straks geen recht van spreken meer.

Voor iedereen die ook bezorgd is en die van zich wil laten horen hieronder de links naar het plan en de website waar je kunt inspreken, en onderaan een voorbeeldtekst die je kunt gebruiken. Je moet er zelf nog een word of pdf-bestand van maken, liefst met je naam erin en de datum erop. Die kun je vervolgens op de inspraakwebsite uploaden. Elke reactie moet behandeld worden, dus hoe meer hoe beter om ons te doen horen!

Hartelijke groet,
Heleen

Het plan: https://deltavliegschool.us3.list-manage.com/track/click?u=05408ec5bc510845819715123&id=af759ff474&e=c03e6172af

Inspreken: https://deltavliegschool.us3.list-manage.com/track/click?u=05408ec5bc510845819715123&id=312900472e&e=c03e6172af

Voorbeeldtekst:

Waarde lezers,

Graag vraag ik bij de aanstaande luchtruimherziening nadrukkelijk aandacht voor luchtrecreatie. Het wordt overal drukker, ook in de lucht, dus dat er wat moet veranderen is natuurlijk geen probleem. Maar een aantal luchtsporten staat al erg onder druk, bijvoorbeeld het deltavliegen. Ik heb het plan gelezen en zie dat er al aandacht is voor de GA, waar de luchtsport onder valt. Toch zie ik in de geschetste varianten een grote bedreiging voor vooral de simpelste vormen van vliegen: deltavliegen en schermvliegen.

In de beschrijving van de vier varianten komt ook de GA aan bod. De twee opties die genoemd worden zijn ruimtelijke scheiding met andere stromen luchtverkeer en/of bredere toegang voor GA tot het luchtruim (bijvoorbeeld bij flexibelere routes) waarbij er meer eisen worden gesteld aan de operaties van de GA en er meer automatisering nodig is.

Bij beide varianten vrees ik dat deltavliegen (en schermvliegen, en andere vormen van ongemotoriseerde luchtsport) het nog moeilijker zullen krijgen dan nu al het geval is.
Bij ruimtelijke scheiding zal er logischerwijze meer luchtruim naar de grote vaart en defensie gaan, en minder naar de GA. Voor ongemotoriseerde VFR-vliegers zal er dan minder ruimte overblijven. Het is nu al erg lastig om voldoende luchtruim te vinden voor het beoefenen van onze sport. Dat is een van de oorzaken waarom bijvoorbeeld het deltavliegen steeds kleiner wordt in het land: minder plekken om te vliegen maakt dat mensen verder moeten reizen om de lucht in te kunnen, en dat maakt het vliegen voor steeds minder mensen aantrekkelijk. Zelfs bestaande vliegstekken zijn niet veilig: zo is vorig jaar het luchtruim boven de laatst overgebleven locatie in Nederland waar men kan leren deltavliegen door defensie gekenmerkt als EHTRA, waarmee zelfs het leren vliegen erg onder druk kwam te staan. Nemen de kansen om de lucht in te komen nog verder af, dan kan dat het einde van onze sporten kunnen betekenen. En dat kan niet de bedoeling zijn van de luchtruimherziening, waarin immers ruimte moet zijn voor iedereen.

Bij het stellen van aanvullende eisen en automatisering, kan ik me nog weinig voorstellen behalve meer vliegen met radiocontact, transponders en andere elektronica. De meest simpele luchtvaartuigen zoals deltavliegers en schermvliegers zijn gemaakt om zonder verdere uitrusting te besturen en gebruiken, en hebben geen energiebron aan boord. De vlieguitrusting zelf is relatief betaalbaar voor de gewone mens, maar met een eventuele verplichting extra elektronica aan te schaffen, als dat al werkbaar en zonder effect op het vliegen aan een deltavlieger of scherm gemonteerd kan worden, zullen veel mensen het niet meer kunnen betalen. Ik vrees dan ook dat de straks nog vast te stellen aanvullende eisen en de manier van automatisering die gekozen wordt, onze sporten buitenspel zal zetten.

Ik verzoek dan ook om bij het verder uitwerken van de plannen expliciet rekening te houden met deltavliegen en schermvliegen en dat de maatregelen, afspraken en alternatieven die er komen óók voor deze tak van GA haalbaar, betaalbaar en werkbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

** Heleen schreef me iets wat ons allen aangaat en waar we allen op moeten reageren:** Dag allen, Deltapiloten weten als het goed is al van de aanstaande herziening van het luchtruim. De overheid gaat het luchtruim boven Nederland opnieuw indelen met meer ruimte voor commerciële luchtvaart en defensie, en minder ruimte voor 'General Aviation', waar wij als luchtsport onder vallen. We kunnen nu nog van ons laten horen, in de hoop dat er in de plannen wat meer rekening met ons gehouden wordt. Er is een eerste plan voor de aanstaande herindeling, waarbij ook de KNVvL betrokken was om input te geven namens de luchtsporten, waaronder deltavliegen. Het plan is nog niet erg concreet, maar de luchtsporten komen er nu al wat bekaaid van af. En zoals gebruikelijk bij dit soort plannen: we kunnen van ons laten horen, maar als we dat niet al in de eerste fase doen, hebben we straks geen recht van spreken meer. Voor iedereen die ook bezorgd is en die van zich wil laten horen hieronder de links naar het plan en de website waar je kunt inspreken, en onderaan een voorbeeldtekst die je kunt gebruiken. Je moet er zelf nog een word of pdf-bestand van maken, liefst met je naam erin en de datum erop. Die kun je vervolgens op de inspraakwebsite uploaden. Elke reactie moet behandeld worden, dus hoe meer hoe beter om ons te doen horen! Hartelijke groet, Heleen Het plan: https://deltavliegschool.us3.list-manage.com/track/click?u=05408ec5bc510845819715123&id=af759ff474&e=c03e6172af Inspreken: https://deltavliegschool.us3.list-manage.com/track/click?u=05408ec5bc510845819715123&id=312900472e&e=c03e6172af Voorbeeldtekst: Waarde lezers, Graag vraag ik bij de aanstaande luchtruimherziening nadrukkelijk aandacht voor luchtrecreatie. Het wordt overal drukker, ook in de lucht, dus dat er wat moet veranderen is natuurlijk geen probleem. Maar een aantal luchtsporten staat al erg onder druk, bijvoorbeeld het deltavliegen. Ik heb het plan gelezen en zie dat er al aandacht is voor de GA, waar de luchtsport onder valt. Toch zie ik in de geschetste varianten een grote bedreiging voor vooral de simpelste vormen van vliegen: deltavliegen en schermvliegen. In de beschrijving van de vier varianten komt ook de GA aan bod. De twee opties die genoemd worden zijn ruimtelijke scheiding met andere stromen luchtverkeer en/of bredere toegang voor GA tot het luchtruim (bijvoorbeeld bij flexibelere routes) waarbij er meer eisen worden gesteld aan de operaties van de GA en er meer automatisering nodig is. Bij beide varianten vrees ik dat deltavliegen (en schermvliegen, en andere vormen van ongemotoriseerde luchtsport) het nog moeilijker zullen krijgen dan nu al het geval is. Bij ruimtelijke scheiding zal er logischerwijze meer luchtruim naar de grote vaart en defensie gaan, en minder naar de GA. Voor ongemotoriseerde VFR-vliegers zal er dan minder ruimte overblijven. Het is nu al erg lastig om voldoende luchtruim te vinden voor het beoefenen van onze sport. Dat is een van de oorzaken waarom bijvoorbeeld het deltavliegen steeds kleiner wordt in het land: minder plekken om te vliegen maakt dat mensen verder moeten reizen om de lucht in te kunnen, en dat maakt het vliegen voor steeds minder mensen aantrekkelijk. Zelfs bestaande vliegstekken zijn niet veilig: zo is vorig jaar het luchtruim boven de laatst overgebleven locatie in Nederland waar men kan leren deltavliegen door defensie gekenmerkt als EHTRA, waarmee zelfs het leren vliegen erg onder druk kwam te staan. Nemen de kansen om de lucht in te komen nog verder af, dan kan dat het einde van onze sporten kunnen betekenen. En dat kan niet de bedoeling zijn van de luchtruimherziening, waarin immers ruimte moet zijn voor iedereen. Bij het stellen van aanvullende eisen en automatisering, kan ik me nog weinig voorstellen behalve meer vliegen met radiocontact, transponders en andere elektronica. De meest simpele luchtvaartuigen zoals deltavliegers en schermvliegers zijn gemaakt om zonder verdere uitrusting te besturen en gebruiken, en hebben geen energiebron aan boord. De vlieguitrusting zelf is relatief betaalbaar voor de gewone mens, maar met een eventuele verplichting extra elektronica aan te schaffen, als dat al werkbaar en zonder effect op het vliegen aan een deltavlieger of scherm gemonteerd kan worden, zullen veel mensen het niet meer kunnen betalen. Ik vrees dan ook dat de straks nog vast te stellen aanvullende eisen en de manier van automatisering die gekozen wordt, onze sporten buitenspel zal zetten. Ik verzoek dan ook om bij het verder uitwerken van de plannen expliciet rekening te houden met deltavliegen en schermvliegen en dat de maatregelen, afspraken en alternatieven die er komen óók voor deze tak van GA haalbaar, betaalbaar en werkbaar zijn. Met vriendelijke groet,
176
1
2
live voorvertoning
voer minstens in 10 karakters
WAARSCHUWING: U noemde %MENTIONS%, maar zij kunnen dit bericht niet zien en zullen niet op de hoogte worden gebracht
Bewaren...
Bewaard
Met geselecteerd deselecteren van berichten toon geselecteerde berichten
Alle berichten onder dit berichten zullen verwijderd ?
Wachten concept ... Klik om door te gaan met bewerken
Concept verwijderen