Overig
verzekering bij deltavliegen

Voor mijn vliegvakantie heb ik mijn reisverzekering nagekeken. Daarbij kwam ik verrassende zaken tegen die ik graag met andere piloten deel.

Ik les nog voor mijn brevet 2. Mijn WA verzekering valt onder de school, echter vind ik het een voordeel om al KNVvL lid te zijn. Hierdoor ben ik ook WA gedekt als ik schade toebreng aan een ander. Heb ik echter zelf letsel door een crash, dan is een WA verzekering geen toegevoegde waarde. Bij gesprekken met andere piloten blijkt dit niet altijd duidelijk te zijn dus nogmaals => Een WA verzekering dekt enkel schade aan anderen, niet aan jezelf.
Om letsel aan jezelf te verzekering is een reisverzekering van belang. Kijk daarom na of je reisverzekering wel deltavliegen dekt!
De ANWB gaf mij aan deltavliegen te verzekeren. Ik heb voor de zekerheid een PDF bekeken van de ANWB reisverzekering met daarop alle risicosporten en wat is verzekerd (linkje naar PDF) . Daar staat: "deltavliegen, categorie 3, van een berg vliegen met een driehoekige vleugel." Categorie 3 betekend "Voor deze sport ben je niet standaard verzekerd voor onvoorziene uitgaven. Je betaalt een toeslag op de premie voor onvoorziene uitgaven. Je bent niet verzekerd voor de ongevallendekking."

Zoals ik de tekst lees (en ik hoor graag jullie reactie), zal je dus niet verzekerd zijn voor opgelopen letsel bij een crash. Enkel de onvoorziene uitgaven kan je extra bijverzekeren.
En wat de ANWB dan vindt van deltavliegen d.m.v. lieren of slepen is mij ook niet helder. Bij een verzekering vind ik onduidelijkheden erg onprettig.

Ik ben daarom gaan zoeken naar een alternatief. Daarbij was het lastig een aanbieder te vinden met de dekking deltavliegen (duiken, skiën en klimmen is makkelijker te vinden). Via een tussenpersoon werd de Europeesche aangeboden. Maar in de kleine letters was ik tegen gekomen dat een reisverzekering enkel van toepassing is bij minimaal 1 overnachting. Bijvoorbeeld met een dag lieren ben ik 's avonds weer lekker thuis, maar ook dan wil ik verzekerd zijn bij het vliegen. Dus, weer verder gezocht. Helaas blijken alle beschikbare reisverzekeringen enkel te verzekeren bij minimaal 1 overnachting. Om dit probleem op te lossen zal ik daarom in de toekomst naast mijn reisverzekering ook een ongevallen verzekering afsluiten.
Deltavliegen wordt (voorzover ik kon vinden) wel gedekt bij AON en IAK. Grappig detail dat AON en IAK in feite dezelfde organisatie zijn, maar IAK aanzienlijk voordeliger is dan AON in de ongevallen verzekering (reisverzekering is ongeveer gelijk in kosten). Volgens mij is de dekking bij deze twee verzekeringen ook ongeveer gelijk (maar check het nog even zelf!).

In het verleden ben ik via de SAA verzekerd. In mijn herinnering was dat via de KNVvL mogelijk. Of dat nog zo is weet ik niet en op de website kreeg ik het idee dat zij eerder tussenpersoon zijn dan zelf een verzekering aan te bieden. Daar heb ik verder niets uitgezocht.
Ook kwam ik op de website van Driessen & Rappange in Amsterdam terecht (speciale verzekering voor piloten). Na telefonisch contact voor informatie bleek hun website niet up to date en zijn de verzekeringen voor risicosporten zoals deltavliegen niet meer af te sluiten.

Bovenstaande informatie heeft me bijna een dag gekost om uit te zoeken voor mijn vakantie. Hopelijk scheelt het jullie allen wat in tijd om deze voorkennis te hebben. En bovenal hoop ik dat iedere piloot begrijpt wat de verschillen zijn tussen WA en een aanvullende verzekering en het belang om de voorwaarden goed uit te pluizen als je iets gaat afsluiten. Het is nu najaar 2019...ik vermoed dat dit een jaarlijkse klus is om na te gaan of je sport nog wel is gedekt aangezien de voorwaarden altijd weer gewijzigd kunnen worden. Deze informatie is dus niet bedoeld om zomaar een verzekering op goed vertrouwen af te sluiten! Check altijd de kleine lettertjes, zeker in deze mooie sport kan je niet zomaar vertrouwen dat het wel goed zit.

Voor mijn vliegvakantie heb ik mijn reisverzekering nagekeken. Daarbij kwam ik verrassende zaken tegen die ik graag met andere piloten deel. Ik les nog voor mijn brevet 2. Mijn WA verzekering valt onder de school, echter vind ik het een voordeel om al KNVvL lid te zijn. Hierdoor ben ik ook WA gedekt **als ik schade toebreng aan een ander**. Heb ik echter zelf letsel door een crash, dan is een WA verzekering geen toegevoegde waarde. Bij gesprekken met andere piloten blijkt dit niet altijd duidelijk te zijn dus nogmaals => **Een WA verzekering dekt enkel schade aan anderen, niet aan jezelf.** Om letsel aan jezelf te verzekering is een reisverzekering van belang. Kijk daarom na of je reisverzekering wel deltavliegen dekt! De ANWB gaf mij aan deltavliegen te verzekeren. Ik heb voor de zekerheid een PDF bekeken van de ANWB reisverzekering met daarop alle risicosporten en wat is verzekerd ([linkje naar PDF](https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjBifyarfjkAhVIr6QKHYW4C_wQFjAAegQIAxAC&url=https%3A%2F%2Fwww.anwb.nl%2Fbinaries%2Fcontent%2Fassets%2Fanwb%2Fpdf%2Fverzekeringen%2Foverig%2Flijst-bijzondere-en-gevaarlijke-sporten-anwb.pdf&usg=AOvVaw2oq_pRjtakiOeSQ44gARTG "PDF risicosporten ANWB")) . Daar staat: "deltavliegen, categorie 3, van een berg vliegen met een driehoekige vleugel." Categorie 3 betekend _"Voor deze sport ben je niet standaard verzekerd voor onvoorziene uitgaven. Je betaalt een toeslag op de premie voor onvoorziene uitgaven. Je bent niet verzekerd voor de ongevallendekking."_ Zoals ik de tekst lees (en ik hoor graag jullie reactie), zal je dus niet verzekerd zijn voor opgelopen letsel bij een crash. Enkel de onvoorziene uitgaven kan je extra bijverzekeren. En wat de ANWB dan vindt van deltavliegen d.m.v. lieren of slepen is mij ook niet helder. Bij een verzekering vind ik onduidelijkheden erg onprettig. Ik ben daarom gaan zoeken naar een alternatief. Daarbij was het lastig een aanbieder te vinden met de dekking deltavliegen (duiken, skiën en klimmen is makkelijker te vinden). Via een tussenpersoon werd de Europeesche aangeboden. Maar in de kleine letters was ik tegen gekomen dat **een reisverzekering enkel van toepassing is bij minimaal 1 overnachting.** Bijvoorbeeld met een dag lieren ben ik 's avonds weer lekker thuis, maar ook dan wil ik verzekerd zijn bij het vliegen. Dus, weer verder gezocht. Helaas blijken alle beschikbare reisverzekeringen enkel te verzekeren bij minimaal 1 overnachting. Om dit probleem op te lossen zal ik daarom in de toekomst naast mijn reisverzekering ook een ongevallen verzekering afsluiten. Deltavliegen wordt (voorzover ik kon vinden) wel gedekt bij AON en IAK. Grappig detail dat AON en IAK in feite dezelfde organisatie zijn, maar IAK aanzienlijk voordeliger is dan AON in de ongevallen verzekering (reisverzekering is ongeveer gelijk in kosten). Volgens mij is de dekking bij deze twee verzekeringen ook ongeveer gelijk (maar check het nog even zelf!). In het verleden ben ik via de SAA verzekerd. In mijn herinnering was dat via de KNVvL mogelijk. Of dat nog zo is weet ik niet en op de website kreeg ik het idee dat zij eerder tussenpersoon zijn dan zelf een verzekering aan te bieden. Daar heb ik verder niets uitgezocht. Ook kwam ik op de website van Driessen & Rappange in Amsterdam terecht (speciale verzekering voor piloten). Na telefonisch contact voor informatie bleek hun [website](https://ajdriessen.nl/) niet up to date en zijn de verzekeringen voor risicosporten zoals deltavliegen niet meer af te sluiten. Bovenstaande informatie heeft me bijna een dag gekost om uit te zoeken voor mijn vakantie. Hopelijk scheelt het jullie allen wat in tijd om deze voorkennis te hebben. En bovenal hoop ik dat iedere piloot begrijpt wat de verschillen zijn tussen WA en een aanvullende verzekering en het belang om de voorwaarden goed uit te pluizen als je iets gaat afsluiten. Het is nu najaar 2019...ik vermoed dat dit een jaarlijkse klus is om na te gaan of je sport nog wel is gedekt aangezien de voorwaarden altijd weer gewijzigd kunnen worden. Deze informatie is dus niet bedoeld om zomaar een verzekering op goed vertrouwen af te sluiten! Check altijd de kleine lettertjes, zeker in deze mooie sport kan je niet zomaar vertrouwen dat het wel goed zit.
185
0
2
live voorvertoning
voer minstens in 10 karakters
WAARSCHUWING: U noemde %MENTIONS%, maar zij kunnen dit bericht niet zien en zullen niet op de hoogte worden gebracht
Bewaren...
Bewaard
Met geselecteerd deselecteren van berichten toon geselecteerde berichten
Alle berichten onder dit berichten zullen verwijderd ?
Wachten concept ... Klik om door te gaan met bewerken
Concept verwijderen