Wedstrijden
Scoring van sportklasse wedstrijd.

Ik heb mij de laatse NK wedstrijden afgevraagd waarom de sportklasse puntentelling zo laag uitvielen. Voor het halen van goal was soms niet meer als 122 punten te verdienen.
Ik heb de laatste uitslagen bekeken en heb het volgende gezien.
Bij het NK in Kandel is het GAP2016 systeem gebruikt met de parameters nominal distance van 50 km en minimum distance van 10 km. Dit zowel voor de class 1 als de sportklasse.
Als ik kijk naar bv. de Italian open die nu gevlogen wordt is de nominal distance voor class 1: 80km en voor de sportklasse 40 km. De min. distance is voor class 1: 7 km en voor de sportklasse 5 km
Om dit verschil te maken is natuurlijk heel logisch. Een sportklasse taak is ongeveer de helft van een class 1 taak.
Tijdens het NK slepen vorig jaar was de langste taak voor de sportklasse 31,4 km en voor de class 1 78.2 km
Misschien kan dit meegenomen worden bij het komende NK slepen. Dan kan een sportklasse vlieger ook eens 1000 punten halen.
Ronald de Bats

Ik heb mij de laatse NK wedstrijden afgevraagd waarom de sportklasse puntentelling zo laag uitvielen. Voor het halen van goal was soms niet meer als 122 punten te verdienen. Ik heb de laatste uitslagen bekeken en heb het volgende gezien. Bij het NK in Kandel is het GAP2016 systeem gebruikt met de parameters nominal distance van 50 km en minimum distance van 10 km. Dit zowel voor de class 1 als de sportklasse. Als ik kijk naar bv. de Italian open die nu gevlogen wordt is de nominal distance voor class 1: 80km en voor de sportklasse 40 km. De min. distance is voor class 1: 7 km en voor de sportklasse 5 km Om dit verschil te maken is natuurlijk heel logisch. Een sportklasse taak is ongeveer de helft van een class 1 taak. Tijdens het NK slepen vorig jaar was de langste taak voor de sportklasse 31,4 km en voor de class 1 78.2 km Misschien kan dit meegenomen worden bij het komende NK slepen. Dan kan een sportklasse vlieger ook eens 1000 punten halen. Ronald de Bats

Of in een taak 1000 punten te halen zijn is afhankelijk van 3 factoren; ratio van aanwezige piloten dat heeft gevlogen, gemiddelde gevlogen afstand vs de nominale afstand en de snelste tijd op goal vs de nominale tijd (als er goal gehaald wordt binnen de nominale tijd wordt de dag ook minder waard). Minimum distance heeft geen effect op of een taak 1000 punten kan worden. Zie ook hoofdstuk 9 in:
http://fs.fai.org/trac/raw-attachment/wiki/FS2016/2016%20CIVL%20GAP%20(V1.0).pdf

Oftewel als je voor de NK sportclass een 1000 punten taak wilt, moet je niet alleen de nominal distance verlagen, maar waarschijnlijk ook de nominal time. Je wilt deze waarden ook weer niet te laag maken, want dan wordt het een heel andere wedstrijd (zou je oneerlijk kunnen noemen, maar dat ligt aan je verwachtingen ;-)) Ik zou inschatten dat voor een Nederlandse sportclass de nominal distance naar 30km kan en de nominal time naar 1u.

Of in een taak 1000 punten te halen zijn is afhankelijk van 3 factoren; ratio van aanwezige piloten dat heeft gevlogen, gemiddelde gevlogen afstand vs de nominale afstand en de snelste tijd op goal vs de nominale tijd (als er goal gehaald wordt binnen de nominale tijd wordt de dag ook minder waard). Minimum distance heeft geen effect op of een taak 1000 punten kan worden. Zie ook hoofdstuk 9 in: http://fs.fai.org/trac/raw-attachment/wiki/FS2016/2016%20CIVL%20GAP%20(V1.0).pdf Oftewel als je voor de NK sportclass een 1000 punten taak wilt, moet je niet alleen de nominal distance verlagen, maar waarschijnlijk ook de nominal time. Je wilt deze waarden ook weer niet te laag maken, want dan wordt het een heel andere wedstrijd (zou je oneerlijk kunnen noemen, maar dat ligt aan je verwachtingen ;-)) Ik zou inschatten dat voor een Nederlandse sportclass de nominal distance naar 30km kan en de nominal time naar 1u.

Hallo Rinus,

Helemaal mee eens.
Dat ook de minimum distance verlaagd zou moeten worden heeft de volgende reden.
Als je uitgaat van een taak van gemiddeld 30 km voor de sportklasse komt het bijna altijd voor dat de startgate en het eerste waypoint binnen de 10 km liggen.
We zagen dat in Kandel bij diverse taken, waarbij sommigen direct uitzakten en andere na de startcirkel het eerst waypoint hehaald hadden. Omdat de min distance op 10 km stond kreeg iedereen dezelfde punten.
Dan gaat het wedstrijd element er een beetje af.

Ronald de Bats

Hallo Rinus, Helemaal mee eens. Dat ook de minimum distance verlaagd zou moeten worden heeft de volgende reden. Als je uitgaat van een taak van gemiddeld 30 km voor de sportklasse komt het bijna altijd voor dat de startgate en het eerste waypoint binnen de 10 km liggen. We zagen dat in Kandel bij diverse taken, waarbij sommigen direct uitzakten en andere na de startcirkel het eerst waypoint hehaald hadden. Omdat de min distance op 10 km stond kreeg iedereen dezelfde punten. Dan gaat het wedstrijd element er een beetje af. Ronald de Bats

En ja, voor het wedstrijdelement van de sportclass lijkt me inderdaad 10km veel te veel. Dat zou prima naar 5 km kunnen, dat hebben we vroeger vaak genoeg gedaan. Het zou voor de sportclass misschien zelfs naar 3 of 4 kunnen.

En ja, voor het wedstrijdelement van de sportclass lijkt me inderdaad 10km veel te veel. Dat zou prima naar 5 km kunnen, dat hebben we vroeger vaak genoeg gedaan. Het zou voor de sportclass misschien zelfs naar 3 of 4 kunnen.
149
4
2
live voorvertoning
voer minstens in 10 karakters
WAARSCHUWING: U noemde %MENTIONS%, maar zij kunnen dit bericht niet zien en zullen niet op de hoogte worden gebracht
Bewaren...
Bewaard
Met geselecteerd deselecteren van berichten toon geselecteerde berichten
Alle berichten onder dit berichten zullen verwijderd ?
Wachten concept ... Klik om door te gaan met bewerken
Concept verwijderen