Ha Maya,
Goed dat je bij het oriënteren op een nieuw harnas naar de ervaringen van anderen vraagt. Een harnas is erg persoonlijk, niet alleen de pasvorm maar ook het ontwerp van het harnas én die features die je noemt. Wat de een handig of onmisbaar vindt, vindt een ander maar gedoe. Jammer genoeg blijft het een beetje stil.
Sommige harnassen worden helemaal op maat gemaakt. Andere harnassen worden gedeeltelijk op maat gemaakt, waarbij je op basis van je lichaamsmaten bij een bepaalde 'maat per onderdeel' uitkomt, met verschillende vooraf bepaalde maten voor bijvoorbeeld lengte, borstomvang, heupomvang en voeten.
Dat alle merken hetzelfde beweren geloof ik niet zo; er zitten echt behoorlijke verschillen tussen de harnassen van verschillende merken, en tussen de recreatieve en prestatieharnassen van elk merk.
Met een recreatief harnas kun je ook geweldig goed op XC maar als je met je mastloze toestel zo min mogelijk weerstand zoekt, heeft een gestroomlijnd harnas natuurlijk voordelen. Als ik een klein beetje mag generaliseren, kun je zeggen dat bijna alle moderne integraalharnassen van tegenwoordig comfortabel liggen, mits ze goed op maat zijn. De meeste gestroomlijnde harnassen hebben zo min mogelijk banden of touwtjes, waardoor het over het algemeen lastiger is om rechtop te zijn bij starten en landen. Ook zit er meestal minder pakruimte in, en soms moet je ook passen en meten met je chute. De meeste recreatieve harnassen zijn wat minder strak en hebben, ook als ze goed om je lichaam sluiten, wat meer opbergruimte. Sommige zijn er speciaal op ontworpen om comfortabel te liggen bij lange vluchten en tegelijk erg makkelijk te zijn met rechtop zijn en en komen; andere recreatieve harnassen hebben dat duidelijk minder. Daar staat tegenover dat er ook recreatieve harnassen zijn waarin je wel makkelijk overeind komt en waarmee je ook prima horizontaal kunt liggen, maar waarmee je lastiger met je hoofd omlaag kunt komen.
Elk harnas heeft zo zijn eigen kenmerken. En voor elk harnas geldt dat het pas echt goed werkt, als het goed op maat is.
Elke dealer zal je goed kunnen informeren over de eigenschappen van de harnassen die hij of zij te koop heeft, en zij weten ook of er voor vrouwelijke vormen nog aparte aandacht is bij het maatwerk. Vaak zullen ze je ook in contact kunnen brengen met piloten die ervaring hebben met bepaalde harnassen, als je wat praktijkervaring wilt horen.
Ik hoop dat dit je wat verder helpt!
Ha Maya,
Goed dat je bij het oriënteren op een nieuw harnas naar de ervaringen van anderen vraagt. Een harnas is erg persoonlijk, niet alleen de pasvorm maar ook het ontwerp van het harnas én die features die je noemt. Wat de een handig of onmisbaar vindt, vindt een ander maar gedoe. Jammer genoeg blijft het een beetje stil.
Sommige harnassen worden helemaal op maat gemaakt. Andere harnassen worden gedeeltelijk op maat gemaakt, waarbij je op basis van je lichaamsmaten bij een bepaalde 'maat per onderdeel' uitkomt, met verschillende vooraf bepaalde maten voor bijvoorbeeld lengte, borstomvang, heupomvang en voeten.
Dat alle merken hetzelfde beweren geloof ik niet zo; er zitten echt behoorlijke verschillen tussen de harnassen van verschillende merken, en tussen de recreatieve en prestatieharnassen van elk merk.
Met een recreatief harnas kun je ook geweldig goed op XC maar als je met je mastloze toestel zo min mogelijk weerstand zoekt, heeft een gestroomlijnd harnas natuurlijk voordelen. Als ik een klein beetje mag generaliseren, kun je zeggen dat bijna alle moderne integraalharnassen van tegenwoordig comfortabel liggen, mits ze goed op maat zijn. De meeste gestroomlijnde harnassen hebben zo min mogelijk banden of touwtjes, waardoor het over het algemeen lastiger is om rechtop te zijn bij starten en landen. Ook zit er meestal minder pakruimte in, en soms moet je ook passen en meten met je chute. De meeste recreatieve harnassen zijn wat minder strak en hebben, ook als ze goed om je lichaam sluiten, wat meer opbergruimte. Sommige zijn er speciaal op ontworpen om comfortabel te liggen bij lange vluchten en tegelijk erg makkelijk te zijn met rechtop zijn en en komen; andere recreatieve harnassen hebben dat duidelijk minder. Daar staat tegenover dat er ook recreatieve harnassen zijn waarin je wel makkelijk overeind komt en waarmee je ook prima horizontaal kunt liggen, maar waarmee je lastiger met je hoofd omlaag kunt komen.
Elk harnas heeft zo zijn eigen kenmerken. En voor elk harnas geldt dat het pas echt goed werkt, als het goed op maat is.
Elke dealer zal je goed kunnen informeren over de eigenschappen van de harnassen die hij of zij te koop heeft, en zij weten ook of er voor vrouwelijke vormen nog aparte aandacht is bij het maatwerk. Vaak zullen ze je ook in contact kunnen brengen met piloten die ervaring hebben met bepaalde harnassen, als je wat praktijkervaring wilt horen.
Ik hoop dat dit je wat verder helpt!