Overig
Orientatie op een nieuw harnas

Beste allen,

Deze winter wil ik een nieuw harnas kopen, en ben begonnen mij te het orienteren. Ik heb ooit een tweedehands Woody Valley Flex gekocht, die bij nader inzien te breed is voor mij en inmiddels slijtage vertoont.

Wat is jullie ervaring met harnassen? Met welk type/ merk kun je je goed oprichten bij de landing en is comforabel met vliegen? Het oprichtingsvermogen lijkt me ook afhankelijk van het lichaamsbouw. Is er daarbij een verschil tussen mannen en vrouwen? Hoe groot is het verschil tussen de recreatieve en XC harnassen? Wat zijn handige en onhandige features?

Er zijn behoorlijk wat merken en allemaal beloven ze ongeveer hetzelfde.

Beste allen, Deze winter wil ik een nieuw harnas kopen, en ben begonnen mij te het orienteren. Ik heb ooit een tweedehands Woody Valley Flex gekocht, die bij nader inzien te breed is voor mij en inmiddels slijtage vertoont. Wat is jullie ervaring met harnassen? Met welk type/ merk kun je je goed oprichten bij de landing en is comforabel met vliegen? Het oprichtingsvermogen lijkt me ook afhankelijk van het lichaamsbouw. Is er daarbij een verschil tussen mannen en vrouwen? Hoe groot is het verschil tussen de recreatieve en XC harnassen? Wat zijn handige en onhandige features? Er zijn behoorlijk wat merken en allemaal beloven ze ongeveer hetzelfde.

Ha Maya,

Goed dat je bij het oriënteren op een nieuw harnas naar de ervaringen van anderen vraagt. Een harnas is erg persoonlijk, niet alleen de pasvorm maar ook het ontwerp van het harnas én die features die je noemt. Wat de een handig of onmisbaar vindt, vindt een ander maar gedoe. Jammer genoeg blijft het een beetje stil.

Sommige harnassen worden helemaal op maat gemaakt. Andere harnassen worden gedeeltelijk op maat gemaakt, waarbij je op basis van je lichaamsmaten bij een bepaalde 'maat per onderdeel' uitkomt, met verschillende vooraf bepaalde maten voor bijvoorbeeld lengte, borstomvang, heupomvang en voeten.

Dat alle merken hetzelfde beweren geloof ik niet zo; er zitten echt behoorlijke verschillen tussen de harnassen van verschillende merken, en tussen de recreatieve en prestatieharnassen van elk merk.

Met een recreatief harnas kun je ook geweldig goed op XC maar als je met je mastloze toestel zo min mogelijk weerstand zoekt, heeft een gestroomlijnd harnas natuurlijk voordelen. Als ik een klein beetje mag generaliseren, kun je zeggen dat bijna alle moderne integraalharnassen van tegenwoordig comfortabel liggen, mits ze goed op maat zijn. De meeste gestroomlijnde harnassen hebben zo min mogelijk banden of touwtjes, waardoor het over het algemeen lastiger is om rechtop te zijn bij starten en landen. Ook zit er meestal minder pakruimte in, en soms moet je ook passen en meten met je chute. De meeste recreatieve harnassen zijn wat minder strak en hebben, ook als ze goed om je lichaam sluiten, wat meer opbergruimte. Sommige zijn er speciaal op ontworpen om comfortabel te liggen bij lange vluchten en tegelijk erg makkelijk te zijn met rechtop zijn en en komen; andere recreatieve harnassen hebben dat duidelijk minder. Daar staat tegenover dat er ook recreatieve harnassen zijn waarin je wel makkelijk overeind komt en waarmee je ook prima horizontaal kunt liggen, maar waarmee je lastiger met je hoofd omlaag kunt komen.

Elk harnas heeft zo zijn eigen kenmerken. En voor elk harnas geldt dat het pas echt goed werkt, als het goed op maat is.

Elke dealer zal je goed kunnen informeren over de eigenschappen van de harnassen die hij of zij te koop heeft, en zij weten ook of er voor vrouwelijke vormen nog aparte aandacht is bij het maatwerk. Vaak zullen ze je ook in contact kunnen brengen met piloten die ervaring hebben met bepaalde harnassen, als je wat praktijkervaring wilt horen.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt!

Ha Maya, Goed dat je bij het oriënteren op een nieuw harnas naar de ervaringen van anderen vraagt. Een harnas is erg persoonlijk, niet alleen de pasvorm maar ook het ontwerp van het harnas én die features die je noemt. Wat de een handig of onmisbaar vindt, vindt een ander maar gedoe. Jammer genoeg blijft het een beetje stil. Sommige harnassen worden helemaal op maat gemaakt. Andere harnassen worden gedeeltelijk op maat gemaakt, waarbij je op basis van je lichaamsmaten bij een bepaalde 'maat per onderdeel' uitkomt, met verschillende vooraf bepaalde maten voor bijvoorbeeld lengte, borstomvang, heupomvang en voeten. Dat alle merken hetzelfde beweren geloof ik niet zo; er zitten echt behoorlijke verschillen tussen de harnassen van verschillende merken, en tussen de recreatieve en prestatieharnassen van elk merk. Met een recreatief harnas kun je ook geweldig goed op XC maar als je met je mastloze toestel zo min mogelijk weerstand zoekt, heeft een gestroomlijnd harnas natuurlijk voordelen. Als ik een klein beetje mag generaliseren, kun je zeggen dat bijna alle moderne integraalharnassen van tegenwoordig comfortabel liggen, mits ze goed op maat zijn. De meeste gestroomlijnde harnassen hebben zo min mogelijk banden of touwtjes, waardoor het over het algemeen lastiger is om rechtop te zijn bij starten en landen. Ook zit er meestal minder pakruimte in, en soms moet je ook passen en meten met je chute. De meeste recreatieve harnassen zijn wat minder strak en hebben, ook als ze goed om je lichaam sluiten, wat meer opbergruimte. Sommige zijn er speciaal op ontworpen om comfortabel te liggen bij lange vluchten en tegelijk erg makkelijk te zijn met rechtop zijn en en komen; andere recreatieve harnassen hebben dat duidelijk minder. Daar staat tegenover dat er ook recreatieve harnassen zijn waarin je wel makkelijk overeind komt en waarmee je ook prima horizontaal kunt liggen, maar waarmee je lastiger met je hoofd omlaag kunt komen. Elk harnas heeft zo zijn eigen kenmerken. En voor elk harnas geldt dat het pas echt goed werkt, als het goed op maat is. Elke dealer zal je goed kunnen informeren over de eigenschappen van de harnassen die hij of zij te koop heeft, en zij weten ook of er voor vrouwelijke vormen nog aparte aandacht is bij het maatwerk. Vaak zullen ze je ook in contact kunnen brengen met piloten die ervaring hebben met bepaalde harnassen, als je wat praktijkervaring wilt horen. Ik hoop dat dit je wat verder helpt!

Belangrijk is waar je over een x aantal jaren wilt staan met het deltavliegen. Het zou immers zonde zijn als je een recreatief harnas hebt gekocht en uiteindelijk doorgegroeid bent naar een piloot die nog meer wensen heeft.

Ik vlieg met een Woody Valley Tenax. Hier zit nog steeds heel veel ruimte in. Genoeg om ook nog eventueel een broodtrommel en een twee camelbags van 2 liter mee te nemen.
Het oprichten bij deze en andere gestroomlijnde harnassen gaat gewoon uitstekend (Rotor, Moyes Matrix). Het vergt alleen een wat betere afstelling. Man/Vrouw is niet echt het issue. Het is meer lichaamsbouw, waarbij lengte, benen/torso verhouding het verschil maakt.
Handig is zoveel mogelijk features, je weet immers nooit of je het ooit gaat gebruiken (b.v. remchute).
Mocht je voor een gestroomlijnd harnas gaan, neem dan eens contact op met Corinna. Jullie hebben ongeveer dezelfde lichaamsbouw.

Belangrijk is waar je over een x aantal jaren wilt staan met het deltavliegen. Het zou immers zonde zijn als je een recreatief harnas hebt gekocht en uiteindelijk doorgegroeid bent naar een piloot die nog meer wensen heeft. Ik vlieg met een Woody Valley Tenax. Hier zit nog steeds heel veel ruimte in. Genoeg om ook nog eventueel een broodtrommel en een twee camelbags van 2 liter mee te nemen. Het oprichten bij deze en andere gestroomlijnde harnassen gaat gewoon uitstekend (Rotor, Moyes Matrix). Het vergt alleen een wat betere afstelling. Man/Vrouw is niet echt het issue. Het is meer lichaamsbouw, waarbij lengte, benen/torso verhouding het verschil maakt. Handig is zoveel mogelijk features, je weet immers nooit of je het ooit gaat gebruiken (b.v. remchute). Mocht je voor een gestroomlijnd harnas gaan, neem dan eens contact op met Corinna. Jullie hebben ongeveer dezelfde lichaamsbouw.

Na vele 2de hands en 2 nieuwe (maar geen race harnassen) te hebben gepast en proef gehangen heb ik de Ellipse Switch besteld.
Lijkt een beetje op de flex.
Erg comfortabel en komt erg makkelijk omhoog.
In een tennax heb ik nog nooit gehangen maar een nadeel is wel de prijs, voor deel is natuurlijk de mogelijke minder drag op hoge snelheden bij steken.
Een Ellipse switch is een stuk vriendelijker geprijst.

Er vliegen best wel wat nederlandse piloten met dit harnas.
Randonaero is dealer van Ellipse.

Na vele 2de hands en 2 nieuwe (maar geen race harnassen) te hebben gepast en proef gehangen heb ik de Ellipse Switch besteld. Lijkt een beetje op de flex. Erg comfortabel en komt erg makkelijk omhoog. In een tennax heb ik nog nooit gehangen maar een nadeel is wel de prijs, voor deel is natuurlijk de mogelijke minder drag op hoge snelheden bij steken. Een Ellipse switch is een stuk vriendelijker geprijst. Er vliegen best wel wat nederlandse piloten met dit harnas. Randonaero is dealer van Ellipse.

Dank allen voor de reacties, zeker nuttig. Ik heb op het landingsterrein de afgelopen tijd ook enkele piloten gesproken, en ik ben van plan diverse harnassen te bekijken, te gaan proefhangen en andere meningen te horen. Martin zei bevoorbeeld laatst dat een bepaald type Woody Valley harnas (ben alleen vergeten welke) er om bekend staat dat het lastig is op te richten.

Van belang is inderdaad uit te vinden wat mijn doelstelling is. Tja, of ik echt wedstrijden ga vliegen? Vooralsnog ligt dat niet in de planning, maar dat heb ik nog niet scherp. Ik ben ook wel benieuwd of de gestroomlijnde harnassen ergens op ook inleveren (behalve ruimte)?

Dank allen voor de reacties, zeker nuttig. Ik heb op het landingsterrein de afgelopen tijd ook enkele piloten gesproken, en ik ben van plan diverse harnassen te bekijken, te gaan proefhangen en andere meningen te horen. Martin zei bevoorbeeld laatst dat een bepaald type Woody Valley harnas (ben alleen vergeten welke) er om bekend staat dat het lastig is op te richten. Van belang is inderdaad uit te vinden wat mijn doelstelling is. Tja, of ik echt wedstrijden ga vliegen? Vooralsnog ligt dat niet in de planning, maar dat heb ik nog niet scherp. Ik ben ook wel benieuwd of de gestroomlijnde harnassen ergens op ook inleveren (behalve ruimte)?
223
4
4
live voorvertoning
voer minstens in 10 karakters
WAARSCHUWING: U noemde %MENTIONS%, maar zij kunnen dit bericht niet zien en zullen niet op de hoogte worden gebracht
Bewaren...
Bewaard
Met geselecteerd deselecteren van berichten toon geselecteerde berichten
Alle berichten onder dit berichten zullen verwijderd ?
Wachten concept ... Klik om door te gaan met bewerken
Concept verwijderen